30.06.2023 PROJEKT FRIENDS OF NATURE ZAKOŃCZONY

PROJEKT FRIENDS OF NATURE ZAKOŃCZONY

Projekt Friends of Nature realizowany w ramach Programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności ENGLISH TEACHING, którego krajowym operatorem jest Nidzicka Fundacja Rozwoju NIDA trwał 10 miesięcy i został już oficjalnie zakończony.

Głównym celem projektu był rozwój kompetencji językowych dzieci i młodzieży z terenów wiejskich, zwiększenie zaangażowania uczniów w naukę języka obcego oraz świadomość ekologiczną. Cele te zostały
zrealizowane poprzez następujące działania:

1. Udział w Akcji Sprzątanie Świata, Godzina dla Ziemi, sprzątanie wokół gminnych zbiorników wodnych.
2. Korzystanie z materiałów źródłowych do nauki języka obcego: programów (InstaLing, Duolingo itp.) gier
językowych (Wordwall), aplikacji (lyricstraining, Quizlet, Ouizezz), filmów, min. o tematyce ekologicznej.
3. Przygotowanie informacji o sobie-Avatary, słowników obrazkowych, zabawę w kalambury.
4. Uwrażliwienie na wielokulturowość oraz podniesienie kompetencji językowych (5-dniowy obóz językowy w Międzygórzu).
5. Rozwijanie komunikacji językowej z użyciem gier planszowych (INNES) lub akrostychu ( World Water Day).
6. Kontakt z żywym językiem angielskim poprzez wykorzystanie tradycyjnych opowieści (Czerwony Kapturek), do wcielania się w innych bohaterów czy przedmioty (Gdybym był zwierzęciem/przedmiotem...)
7. Założenie ogródka przyszkolnego, fotografowanie kwiatów, pszczół, tworzenie zagadek, przygotowywanie konkursów.
8. Rozwijanie umiejętności czytania i pisania, rozbudzanie chęci poznania konkretnych gatunków roślin i zwierząt (scavenger hunt).
Zajęcia były łączone z zajęciami z biologii. Celem takiego połączenia było:
- zachęcenie młodzieży do działań związanych z ochroną przyrody, min. pszczół,
- poszerzanie wiedzy uczniów, opiekunów oraz społeczności lokalnej na temat pożytecznej roli pszczół i ich hodowli,
- pogłębianie świadomości młodzieży na temat dobrodziejstw jakie niesie ze sobą ogródek przyszkolny, a w nim pszczoła miodna,
- pogłębianie świadomości młodzieży na temat zagrożeń wynikających z masowego ginięcia pszczół,
- rozwijanie wyobraźni, zainteresowań plastycznych wśród dzieci (konkurs plastyczny i wiedzy o ochronie przyrody i pszczołach w języku obcym),
- doskonalenie umiejętności wyrażania siebie przez sztukę oraz rozwijanie wrażliwości estetycznej.
Efektem realizacji projektu jest zwiększona motywacja i zainteresowanie uczeniem się języka obcego i biologii. Doskonalenie wszystkich sprawności językowych, w naturalny sposób w trakcie wykonywania zadań w ramach projektu, w tym zwłaszcza sprawności mówienia wzbudziło większą otwartość i odwagę
w używaniu języka obcego. Zwiększyło się zainteresowanie językiem i innymi kulturami oraz świadomość
bycia Europejczykiem.

Ponadto nastąpiło pobudzenie wrażliwości estetycznej na piękno przyrody, wzrost zainteresowania
sprawami stanu środowiska, problemami obywatelskimi, pogłębianie wiedzy z zakresu życia społecznego
w regionie, a także rozwijanie poczucia odpowiedzialności za jego stan.
Wartością dodaną projektu był udział ucznia w bezpłatnych korepetycjach z języka angielskiego.
Koordynatorem projektu była Dyrektor szkoły - p.B.Krzos, p.Bożena Wintmiller oraz Anita Poliwczak.